Donato Bramante (1444–1514) – sławetny burzyciel, który zmienił oblicze Rzymu
Donato Bramante (1444–1514) – sławetny burzyciel, który zmienił oblicze Rzymu
Donato Bramante, kopuła kaplicy Męczeństwa św. Piotra (Tempietto)
Donato Bramante, Tempietto (Kaplica Męczeństwa św. Piotra), kopuła
Donato Bramante, kaplica Męczeństwa św. Piotra (Tempietto) na dziedzińcu kościoła San Pietro in Montorio
Portret papieża Juliusza II (Stanze Rafaela) w pałacu Apostolskim, obecnie część Musei Vaticani
Donato Bramante, dziedziniec przy kościele Santa Maria della Pace
Donato Bramante, dziedziniec przy kościele Santa Maria della Pace
Donato Bramante, prezbiterium bazyliki Santa Maria del Popolo
Donato Bramante, dziedziniec pałacu Apostolskiego
To Michał Anioł przyczynił się do nadania temu wielce wpływowemu w Rzymie artyście nowego przydomka – potocznie zwany „Bramante”, czyli „żarliwy”, otrzymał przezwisko „Ruinante” (burzyciel), wespół zresztą ze swym zleceniodawcą – papieżem Juliuszem II. Nawet po śmierci architekta w roku 1514 po Rzymie krążyły żarty, mówiące o tym, że Bramante jedynie pod tym warunkiem zdecydował się wejść do nieba, że otrzyma zgodę św. Piotra na to, że je przebuduje.
To Michał Anioł przyczynił się do nadania temu wielce wpływowemu w Rzymie artyście nowego przydomka – potocznie zwany „Bramante”, czyli „żarliwy”, otrzymał przezwisko „Ruinante” (burzyciel), wespół zresztą ze swym zleceniodawcą – papieżem Juliuszem II. Nawet po śmierci architekta w roku 1514 po Rzymie krążyły żarty, mówiące o tym, że Bramante jedynie pod tym warunkiem zdecydował się wejść do nieba, że otrzyma zgodę św. Piotra na to, że je przebuduje.
Ten wybitny architekt pochodził z chłopskiej rodziny spod Urbino, ale jego kariera rozpoczęła się w Mediolanie na dworze księcia Lodovica Sforzy. Okres ponad 20 lat, które tam spędził, zakończył się wejściem do miasta wojsk francuskich i uwięzieniem dotychczasowego zleceniodawcy, co zmusiło Bramantego do opuszczenia Mediolanu.
Po przybyciu do Rzymu około 1500 roku pięćdziesięciopięcioletni wówczas twórca zaczął pilnie studiować antyczną architekturę, inspirując się jej prostotą i siłą oddziaływania, co oznaczało dalekie odejście od jego dotychczasowych, wczesnorenesansowych projektów. Ukoronowaniem tych studiów było wzniesienie w mieście nad Tybrem na wskroś nowatorskich budowli, które wzbudzały u współczesnych mu artystów i architektów ciekawość, zachwyt, a przede wszystkim potrzebę naśladowania.
W tym czasie Bramante spotkał na swej drodze znakomitego mecenasa – papieża Juliusza II, pragnącego gruntownie zmienić oblicze Rzymu, on zaś miał mu w tym pomóc. Tak powstały projekty przebudowy pałacu papieskiego i budowy Belwederu w Watykanie. Jednak największym przedsięwzięciem architektonicznym Bramantego była budowa nowej bazyliki św. Piotra (San Pietro in Vaticano), która miała zastąpić chylący się ku ruinie stary przybytek, wzniesiony jeszcze przez Konstantyna Wielkiego. Papież postanowił nie odbudowywać go, ale stworzyć coś na wskroś nowego, monumentalnego, odpowiadającego randze Stolicy Apostolskiej. Bramantemu dało to pole do popisu – w jego pierwotnej wizji świątynia miała wyższy strop od tej dzisiejszej, a kopuła większą średnicę. Ostatecznie jego plan centralnej budowli opartej na formie krzyża greckiego, zwieńczonej wielką kopułą, nie został zrealizowany, choć na początku wszystko na to wskazywało. Z jego zamysłu pozostały tylko cztery monstrualne kolumny podtrzymujące kopułę zaprojektowaną ostatecznie przezMichała Anioła(Michelangelo Buonarroti).
Bramante był zaufanym architektem i doradcą papieża. Niestety, niewiele wiemy o jego życiu, które po części spowija legenda. Nie wiemy też, w jakiej mierze to za jego namową papież odsunął od siebie Michała Anioła i jego rzeźbiarskie pomysły, wystawiając tym samym ambitnego florentczyka na pośmiewisko, jak imputuje Giorgio Vasari. Możemy natomiast być pewni, że był Bramante postacią wysoce wpływową, być może nawet rozdającą karty, jeśli chodzi o artystyczne zlecenia, człowiekiem ambitnym i pewnym siebie. Zapewne też jego plany architektoniczne stały w sprzeczności z papieskimi zleceniami dla Michała Anioła, który miesiącami czekał na decyzje dotyczące rozpoczęcia własnych prac, a następnie na wynagrodzenie.
Papież Juliusz II (1443–1513) – waleczny władca i niestrudzony protektor sztuki
Szanowny użytkowniku!
Zgodnie z art. 13 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO), informujemy, że Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest firma: Econ-sk GmbH, Billbrookdeich 103, 22113 Hamburg, Niemcy
Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych będzie się odbywać na podstawie art. 6 RODO i w celu marketingowym Administrator powołuje się na prawnie uzasadniony interes, którym jest zbieranie danych statystycznych i analizowanie ruchu na stronie internetowej. Podanie danych osobowych na stronie internetowej http://roma-nonpertutti.com/ jest dobrowolne.